درمان اعتیاد به ناس،گیاه مخدر نیکوتین دار با مضرات روحی و جسمی جدی

اعتیاد-به-ناس

ناس یا نسوار نوعی تنباکوی بدون دود بوده که عموماً در آسیای جنوبی و مرکزی تولید و مصرف می‌شود. علت اینکه افراد به استفاده از ناس گرایش پیدا می‌کنند این‌ است که این ماده از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است، یا اینکه بعضی اعتقاد دارند که ناس کمتر از سیگار ضرر دارد و همچنین طبق برخی از عقاید نادرست، این ماده دارای خواص طبی در درمان سردرد، دندان‌درد و معده‌درد می‌باشد.

اعتیاد به ناس مشابه اعتیاد به نیکوتین است. در واقع ناس جایگزینی برای نیکوتین محسوب نمی‌شود، بلکه درست مانند تنباکوی سیگار برای بدن مضر است و شما نبایستی فریب مقدار کم نیکوتین موجود در آن را بخورید. مصرف‌کنندگان برای حل این مشکل، مواد تشکیل‌دهنده و مقدار آن را تغییر می‌دهند. نتیجه این که نیکوتین سیگار باعث آسیب به ریه‌ها شده ولی نسوار به غشاء مخاطی دهان و معده آسیب وارد می‌کند.

ناس یکی از انواع تنباکوهای جویدنی و بدون دود با بو و طعم تند است که بر خلاف تصور بسیاری از افراد هم اعتیادآور است و هم عوارض جدی به همراه دارد. پس اگر به مصرف این گیاه مخدر روی آورده‌اید بهتر است هر چه زودتر برای ترک و کنار گذاشتن آن اقدام کنید. مشاورین ما در کلینیک ترک اعتیاد دکتر شاه محمدی آماده‌اند تا شما را در این مسیر راهنمایی و همراهی کنند. برای رزرو وقت مشاوره می‌توانید با شماره‌های 02188721329 و 02188662451 تماس حاصل فرمایید.

ناس یا نسوار چیست؟


ناس-یا-نسوار-چیست

ناس یا نسوار مخلوطی از تنباکو یا گیاه ناس، مواد قلیایی (کلسیم هیدروکسید)، خاکستر گیاهان، روغن و ادویه می‌باشد. گاهی ناس حاوی جوجه مرغ، مدفوع شتر یا ماریجوانا نیز می‌باشد. ناس در شکلهای متفاوتی تولید می‌شود. گاهی به شکل توپ‌های سبز بوده و گاهی به شکل پودر قهوه‌ای رنگ می‌باشد. ناس تازه به شکل دانه‌های بزرگ سبز رنگ بوده و ناس غیر تازه به شکل پودر سیاه‌رنگ می‌باشد. برخی از سازندگان این ماده، آن را به شکل دانه در نیاورده و به صورت پودر می‌فروشند. سابق بر این، ناس به صورت قطعات کوچک تهیه می‌شده و سپس بوسیله ابزار مخصوص به صورت استوانه ساخته می شده است. ساخت و تهیه ناس به صورت تولید انبوه درآمده و تهیه آن آسان می‌باشد. نسوار در کارخانه‌ها ساخته نمی‌شود. تولید این ماده در منزل انجام می‌شود (استفاده از مقدار زیادی جوجه مرغ یا مدفوع شتر در مکان‌های دیگر دشوار است). نسوار در آسیا به راحتی به فروش می‌رسد.

طریق مصرف ناس، مخدری که فروش آن جرم نیست


ناس در دهان، زیر گونه یا لب قرار داده می‌شود و باعث سوزش می‌شود. وجود مواد قلیایی در ناس، PH را تغییر داده و باعث افزایش جذب نیکوتین از طریق دهان می‌شود. مقدار زیادی از آب دهان به این طریق مصرف شده و بایستی از دهان خارج شود. ورود این آب دهان به معده باعث ایجاد حالت تهوع و اسهال می‌شود. تأثیرات استفاده از ناس عبارتند از بی حالی، سرگیجه، تاری دید و لرزش دست یا پا. تاثیرات مصرف این ماده تا 7 دقیقه ادامه دارد. مصرف‌کننده ناس در اصطلاح ناس‌کش یا ناسی نامیده می‌شود و عمل او ناس یا نسوار انداختن نام دارد. متأسفانه در ایران مصرف و فروش این ماده از لحاظ قانونی جرم محسوب نمی‌شود.

عوارض و تاثیرات


عوارض-و-تاثیرات-ماده-مخدر-ناس

استفاده از این ماده مخدر شدیداً بر سلامتی اثر گذاشته و باعث ضعیف شدن حافظه، اختلالات روانی، بیماری‌های غشاء مخاطی و دهان، بیماری‌های حنجره و معده، افزایش خطر ابتلا به سرطان و بیماریهای دندانی می‌شود. ثابت شده است که احتمال ابتلا به سرطان در افرادی که از ماده مخدر ناس استفاده می‌کنند، 80 درصد بیش از بقیه است. همچنین به علت توقف تولید اسپرم، عملکرد تناسلی مصرف‌کنندگان ناس تضعیف می‌شود. آسیب‌های وارد شده ناشی از مصرف نسوار به زمان استفاده از آن بستگی ندارد. امکان دارد در اولین بار استفاده، این ماده تأثیر خودش را بگذارد، این مطلب به ویژگی‌های جسمی هر فرد بستگی دارد. بزرگ‌ترین خطر استفاده از ناس توقف تولید اسپرم و تضعیف قدرت باروری می‌باشد و شانس بهبود نیز بسیار کم بوده و گاهی امکان بهبودی وجود ندارد.

با نگاهی اجمالی می‌توان ماده ناس را با عوارض زیر عنوان کرد:

  • مصرف ماده مخدر ناس باعث اعتیاد به نیکوتین می‌شود به این معنی که بدن فرد به طور مداوم به نیکوتین احتیاج پیدا کرده تا اینکه معتاد شود.
  • نیکوتین باعث تنگ شدن رگ‌ها شده و درنتیجه مغز، قلب و دیگر اندام‌های بدن دچار هیپوکسی (کمبود اکسیژن در بافتهای بدن) می‌شوند. مصرف نیکوتین باعث نازک شدن دیواره رگ‌ها شده و می‌تواند به بافت‌ها و اندام‌های بدن آسیب وارد کند. قلب شخص مصرف‌کننده ناس به اندازه قلب یک فرد ورزشکار کار می‌کند ولی به علت نازک بودن دیواره رگ‌ها، به اندازه کافی اکسیژن‌رسانی نشده و درنتیجه باعث تضعیف عضلات قلب و ایجاد سکته قلبی می‌شود.
  • مصرف ناس باعث ابتلا به سرطان می‌شود.
  • مصرف ناس باعث ایجاد بیماری‌های دندانی می‌شود.
  • مصرف ماده مخدر ناس باعث ایجاد ورم معده شده و می‌تواند باعث ابتلا به زخم معده شود. همچنین به علت تولید ناس در منزل و به صورت دست‌ساز، این ماده آلوده بوده و به همین دلیل کسانی که از این ماده مخدر استفاده می‌کنند اغلب به بیماری‌های عفونی مبتلا می‌شوند (مانند هپاتیت).
  • معمولاً تولیدکنندگان ناس، مواد روان‌گردان دیگری هم به این ماده اضافه کرده و درنتیجه با مصرف ناس، امکان اعتیاد به دیگر مواد مخدر هم وجود دارد. نوجوانانی که از ناس استفاده می‌کنند، در مطالعه و حافظه دچار مشکل هستند.
  • نوجوانانی که مصرف‌کننده ناس هستند، دچار تغییرات شخصیتی و مشکلات روحی روانی می‌شوند.
  • نوجوانان با مصرف مداوم ناس به استفاده از مواد مخدر سنگین‌تر گرایش پیدا می‌کنند.
  • مصرف‌کنندگان ناس به بیماری‌های دهان، عفونت‌های روده‌ای و بیماری‌های ویروسی مبتلا می‌شوند.
  • تولیدکنندگان برای اعتیادآورتر بودن این ماده مخدر، از ماده افدرین در ساخت ناس استفاده می‌کنند. در نتیجه به غیر از نیکوتین، اعتیاد به مواد شیمایی دیگر هم وجود می‌آید که بهبود آن طبق نظر پزشکان بسیار مشکل است.
  • ناس دارای موادی مانند فلزات سنگین (کلسیم، سرب) بوده که باعث مسمومیت کبد و کلیه می‌شوند.

تفاوت ناس و سیگار


تفاوت-ناس-و-سیگار

ناس از این جهت که بر اساس جذب سیستمیک سیاهرگی از طریق لثه‌ها عمل می‌کند با سیگار متفاوت می‌باشد و درنتیجه مانند سیگار که با گذشت چند ثانیه، مقدار زیادی از نیکوتین به مغز می‌رسد، از انتقال سیستمیک سرخرگی سریع استفاده نمی‌کند. محققین بر این باورند که در مقایسه با سیگار، استفاده از تنباکوی نیتروسامین بدون دود باعث کاهش حداقل 90 درصد از خطرات می‌شود. ناس در مقایسه با سیگار دارای مقادیر بسیار کمتری از نیتروسامین می‌باشد. ممکن است که ضرر مصرف نسوار به اندازه سیگار نباشد، ولی نبایستی فراموش کرد که تمامی انواع تنباکو برای سلامتی مضر بوده و عوارضی مانند سرطانهای دهان و حلق و گلو را به دنبال خواهند داشت.

آزمایش تشخیص اعتیاد به ناس


معمولاً برای تشخیص اعتیاد، آزمایش‌های ادرار و خون در مراکز درمانی مختلف صورت می‌گیرد. اگر یکی از عزیزانتان مشکوک به مصرف ناس است، می‌توانید با مراجعه به پزشک از امکان تشخیص این اعتیاد توسط آزمایش‌های معمول اعتیاد اطلاع پیدا کنید.

ترک اعتیاد به ناس


بسیاری از افراد برای ترک سیگار به مصرف ناس روی می‌آورند به این امید که سیگار را راحت‌تر ترک کنند (به خصوص این ماده با قیمت بسیار پایینی به فروش می‌رسد) اما حقیقت این است که بنا بر گفته برخی، ترک اعتیاد به ناس ممکن است حتی از ترک سیگار سخت‌تر باشد. درمان وابستگی به این ماده گیاهی به ظاهر کم‌خطر و ساده تا حدودی پیچیده و دشوار است و نیاز به نگاهی جدی و تخصصی دارد. شاید مهم‌ترین گام در درمان اعتیاد به ناس، مبارزه با وابستگیها و تأثیرات روحی روانی این گیاه مخدر بر فرد مصرف‌کننده است که اتفاقاً همین مشکلات روحی روانی ترک آن را دشوار می‌سازد. اما نباید فراموش کرد که عوارض و علائم خماری و عدم مصرف آن نیز می‌توانند به حدی آزاردهنده باشند که شخص را از ترک منصرف کند. بنابراین اگر شما از آن دسته افراد مصرف‌کننده نسوار هستید که تصمیم بر درمان اعتیاد خود گرفته‌اید لازم است حتماً به پزشک مراجعه نمایید تا به شما در تعدیل علائم آزاردهنده عدم مصرف ناس کمک کند. مراجعه به مشاور متخصص در زمینه ترک اعتیاد نیز می‌تواند به شما برای مقابله با مشکلات روانی ترک کمک کند.

 


به این پست امتیاز دهید.
درمان اعتیاد به ناس،گیاه مخدر نیکوتین دار با مضرات روحی و جسمی جدی
4.33 از 48 رای