عوامل موثر در درمان موثر اعتیاد:ترکیب درمانهای مشاوره ای و داروها

عوامل موثر در درمان موثر اعتیاد

هدف از درمان اعتیاد، علاوه بر ترک سوء مصرف مواد، بازگرداندن عملکرد سازنده معتادین به خانواده، محل کار و جامعه است. طبق تحقیقی که برای دوره طولانی روی افراد معتاد انجام شد،  فعالیت جنایی بیشتر افرادی که وارد پروسه درمان ترک مصرف مواد می‌شوند و در آن باقی می‌مانند، کاهش و عملکرد شغلی، اجتماعی و روانی آنها بهبود می‌یابد. به‌عنوان مثال، نشان داده شده که درمان اعتیاد به متادون موجب افزایش مشارکت در درمان رفتاری و کاهش مصرف مواد و رفتار جنایی می‌گردد. اما با این وجود نتایج درمان به عوامل مختلفی نظیر میزان و ماهیت مشکلات بیمار، مناسب بودن درمان، خدمات مرتبطی که سابقا جهت رسیدگی به مشکل بیمار بکار رفته و همچنین کیفیت تعامل بین بیمار و پزشک او بستگی دارد.

معتاد شدن به مواد، نقطه ضعف شخصیتی یا نشانه ضعف یک فرد نیست. غلبه به چنین مشکلی مستلزم چیزی فراتر از قدرت اراده است. سوء مصرف مواد غیرقانونی یا مواد تجویزی خاص میتواند موجب تغییراتی در مغز شود و با ایجاد ولع شدید و وسوسه‌ی فرد به استفاده از مواد هدف پاک بودن را تقریبا غیرممکن کند. اما لازم به ذکر است که بهبود هرگز غیرممکن نیست و مهم نیست که وضعیت شما تا چه اندازه ناامید کننده است. در چنین شرایطی، تغییر با درمان و حمایت مناسب امکان پذیر است. بنابراین باید گفت که حتی اگر قبلا اقدام به ترک کردید و موفق نشدید، هرگز تسلیم نشوید. جاده منتهی به ترک و بهبودی اغلب با پستی و بلندی‌ها، مشکلات و ناکامی‌ها همراه است. اما با بررسی مشکل و درنظر گرفتن تغییر باید گفت که از همین حالا می‌توانید به خوبی این مسیر را  طی کنید.

کلینیک ترک اعتیاد دکتر شاه محمدی با بهره گیری از دانش و تجربه آماده ارائه کمک به شما در زمینه مشاوره و درمان اعتیاد می‌باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره‌های 02188721329 و 02188662451 تماس حاصل فرمایید.

عوامل تاثیر گذار در درمان اعتیاد


میزان بازگشت به اعتیاد مشابه میزان بازگشت بیماری‌های مزمن نظیر دیابت، فشارخون و آسم است. اعتیاد همانند بیماری‌های مزمن دیگر با موفقیت قابل کنترل است. درمان اعتیاد کمک می‌کند تا افراد معتاد با تاثیرات قوی و مخرب اعتیاد بر مغز و رفتار مقابله کرده و کنترل زندگی خود را دوباره بدست گیرند. ماهیت مزمن این بیماری بدین معناست که بازگشت به سوء استفاده از مواد نه تنها غیرممکن نیست بلکه با توجه به میزان بازگشت علائم، این شرایط به بیماری‌های پزشکی مزمن نظیر دیابت، فشارخون و آسم که دارای مولفه‌های رفتاری و روانی هستند، بسیار شباهت دارد. متاسفانه هنگامی که لغزش رخ می‌دهد بسیاری افراد درمان را ناموفق تصور می‌کنند. موفقیت درمان اعتیاد همانند رویکرد بکار رفته در بیماری‌های مزمن دیگر معمولا مستلزم ارزیابی و اصلاح دائمی است. به عنوان مثال، هنگامی که بیماری فشارخون و کاهش علائم آن در یک فرد در حال درمان است درمان موفقیت‌آمیز محسوب می‌شود هرچند با قطع درمان ممکن است علائم دوباره عود کند. از نظر افراد معتاد، بازگشت به سوء مصرف مواد نشانه شکست نیست بلکه نشان‌دهنده این است که درمان نیاز به تکرار، تنظیم و یا درمان جایگزین دارد.

اعتیاد بیماری قابل درمانی است


اعتیاد بیماری قابل درمانی است

اعتیاد یک بیماری پیچیده اما قابل درمانی است که عملکرد مغز و رفتار فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سوء مصرف مواد با تغییر در ساختار و عملکرد مغز منجربه تغییراتی می‌شود که تاثیرات آن تا مدت‌ها بعد از مصرف مواد همچنان ادامه دارند. این موضوع می‌تواند توضیح این باشد که چرا مصرف کنندگان مواد حتی مدتها بعد از پرهیز و پاکی و علی‌رغم عواقب بالقوه و ویرانگر اعتیاد درمعرض خطر بازگشت هستند.

لزوم توجه به نیازهای منحصربه فرد در درمان


هیچ درمان مجزایی برای همه مناسب نیست. هر درمانی بسته به نوع مواد و همچنین ویژگی‌های بیمار متفاوت است. تطبیق زمینه درمان، مداخلات و خدمات مختص مشکلات و نیازهای خاص فرد نقش مهمی در موفقیت نهایی معتاد و بازگشت او به خانواده، محل کار و جامعه دارد. درمان موثر، نه تنها سوء استفاده از مواد بلکه به نیازهای متعدد فرد نظارت می‌کند. یک درمان برای موثر بودن باید سوء مصرف مواد و هرنوع مشکلات پزشکی، روانشناسی، اجتماعی، حرفه‌ای و قانونی مرتبط را مورد ملاحظه قرار دهد. نکته مهم دیگر این است که درمان باید با مقوله‌های سن، جنسیت، قومیت و فرهنگ متناسب باشد.

درمان زودهنگام


درمان باید به‌آسانی دردسترس باشد. از آنجایی که افراد معتاد به مواد ممکن است درخصوص مشارکت در درمان کاملا مطمئن نباشند بنابراین زمانی که افراد آماده درمان هستند استفاده از خدمات دردسترس بسیار حائز اهمیت می‌شود. اگر درمان خیلی سریع و یا به آسانی قابل دسترس نباشد بیماران مستعد و بالقوه ممکن است زود با شکست مواجه شوند. در اعتیاد همانند بیماری‌های مزمن دیگر، هرچه درمان در پروسه بیماری زودتر ارائه شود احتمال نتایج مثبت بیشتر خواهد بود.

ادامه دادن درمان


ادامه دادن درمان برای یک دوره کافی، از اهمیت فراوانی برخوردار است. طول دوره مناسب درمان برای هر فردی به نوع، میزان مشکل و نیازهای بیمار بستگی دارد. طبق تحقیق انجام شده، بیشتر افراد معتاد برای کاهش یا قطع مصرف مواد حداقل به 3  ماه درمان نیاز دارند. بهترین نتایج همیشه با طول درمان‌های طولانی مدت رخ می‌دهند. بهبود اعتیاد به مواد یک پروسه طولانی مدت است و مکررا مستلزم اپیزودهای درمانی متعدد است. بازگشت به مواد در اعتیاد همانند بیماری‌های مزمن دیگر، شرایطی است که ممکن است رخ دهد و می‌تواند نشانه نیاز به تنظیم درمان باشد. از آن‌جایی که افراد اغلب درمان را زود ترک می‌کنند برنامه‌های درمانی باید شامل استراتژی هایی برای جذب کردن و نگهداشتن بیمار در پروسه درمان باشد.

درمان‌های ترکیبی


درمان‌های ترکیبی اعتیاد

درمان‌های رفتاری که شامل مشاوره فردی، خانوادگی و گروهی است یکی از رایج‌ترین نوع درمان‌های سوء استفاده از مواد و عوامل موثر در ترک اعتیاد هستند. نقطه تمرکز این نوع درمان‌ها معمولا متفاوت هستند و ممکن است شامل ایجاد انگیزه در بیمار برای تغییر، ایجاد انگیزه برای پرهیز، ایجاد مهارت برای مقاومت دربرابر مواد، جایگزین نمودن فعالیت‌های مصرف مواد با فعالیت‌های سازنده و سودمند، بهبود مهارت‌های حل مسائل و تسهیل بهتر روابط‌ بین فردی باشد. مشارکت در درمان‌های گروهی و سایر برنامه‌های حمایت از همتایان در طول درمان و بعد از آن ممکن است به حفظ پاکی و عدم مصرف مواد کمک کند. سم زدایی پزشکی اولین مرحله از درمان اعتیاد است و به نوبه خود کمتر موجب تغییر در سوء استفاده طولانی مدت مواد می‌شود. با وجود این‌که این روش بدون خطر می‌تواند علائم فیزیکی و حاد خماری را کنترل کند و تا حدودی راه درمان موثر و طولانی مدت اعتیاد را هموار کند اما سم زدایی به تنهایی برای کمک به افراد معتاد در دستیابی به پاکی طولانی مدت به ندرت کفایت می‌کند. بنابراین، بیماران در طول سم‌زدایی باید به ادامه درمان ترک مواد تشویق شوند. تقویت انگیزه‌ و راه‌کارهای تکوینی می‌توانند به مشارکت در درمان کمک کنند.

دارو


یکی از عوامل موثر ترک اعتیاد و بخش‌های مهم درمان بسیاری از بیماران، دارو است به‌ویژه هنگامی که با مشاوره و درمان‌های رفتاری دیگر ترکیب می‌شود موثرتر می‌باشد. به‌عنوان مثال، متادون، بوپرونورفین و نالتروکسان ( با فرمول جدید و ) در کمک به افراد معتاد به هروئین و سایر اپیوییدها برای تثبیت زندگی و کاهش مصرف مواد غیرقانونی بسیار موثر هستند. آکامپروسیت، دی‌سولفیرام و نالتروکسان داروهایی هستند که در درمان وابستگی الکل موثر هستند. در افراد معتاد به نیکوتین، محصولات جایگزین نیکوتین ( به شکل چسب، آدامس، قرص مکیدنی، اسپری بینی موجود هستند) یا داروهای خوراکی (نظیر بوپروپیون و وارنیکلین) می‌توانند به عنوان بخشی از برنامه درمانی جامع رفتاری در درمان اعتیاد موثر باشند.

ارزیابی پیوسته


ارزیابی پیوسته در درمان اعتیاد

برای اطمینان از این‌که طرح درمان و خدمات می‌توانند پاسخگوی نیازهای متغیر بیمار باشند باید به طور پیوسته ارزیابی شده و درصورت لزوم اصلاح شوند. یک بیمار ممکن است در طول دوره درمان و بهبود به ترکیبات مختلف خدمات و مولفه‌های درمانی نیاز داشته باشد. یک بیمار علاوه بر مشاوره و روان درمانی ممکن است به دارو، خدمات پزشکی، خانواده درمانی، آموزش والدین، توانبخشی حرفه‌ای و خدمات اجتماعی و قانونی احتیاج داشته باشد. رویکرد مراقبت مداوم در بسیاری از بیماران با بهترین نتایج همراه است. شدت درمان، طبق نیازهای متغیر یک بیمار تغییر می‌کند.

درنظر گرفتن تمام مشکلات دیگر

بسیاری از افراد معتاد به مواد ممکن است به اختلالات روانی دیگری نیز مبتلا باشند. از آن‌جایی که سوء مصرف مواد و اعتیاد که هر دو اختلال روانی هستند اغلب به‌طور همزمان با بیماری‌های روانی دیگر رخ می‌دهند در بیمارانی که یکی از شرایط مشاهده می‌شود باید موارد دیگر نیز تحت رسیدگی قرار بگیرند. هنگامی که این مشکلات به‌طور همزمان رخ می‌دهند باید هر دو مشکل (یا تمام مشکلات) با مصرف داروهای مناسب، رسیدگی  شوند. برای اطمینان از وجود بیماری ایدز یا اچ آی وی، هپیاتیت بی و سی، سل و سایر بیماری‌های عفونی یک طرح درمان باید شامل آزمایش باشد و همچنین درصورت لزوم جهت کاهش خطر و پیوند بیمار با درمان ارائه دهنده جلسات مشاوره باشد. معمولا در طرح درمان سوء مصرف مواد، برخی از رفتارهای مرتبط با مواد که افراد را درمعرض خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی قرار می‌دهد رسیدگی می‌شوند.  جلسات مشاوره هدفمند با تمرکز بر کاهش خطر بیماری‌های عفونی می‌تواند کمک شایانی به کاهش یا پیشگیری از رفتارهای مرتبط با مواد و سایر رفتارهای پرخطر نماید. مشاوره می‌تواند در کنترل بیماری افرادی که سابقه ابتلا به بیماری عفونی را دارند مفید باشد. علاوه‌بر این، مشارکت در درمان سوء مصرف مواد می‌تواند  پیوستگی به درمان‌های پزشکی دیگر را تسهیل نماید. در مراکز درمان سوء مصرف مواد، آزمایش‌ها به جای ارجاع به آزمایشگاه خارج از مرکز،   در داخل مراکز انجام می‌شوند و خیلی سریع آزمایش  اچ آی وی صورت می گیرد. تحقیقات حاکی از آن است که در این روش احتمال تست بیماران و دریافت نتایج تست افزایش می‌یابد. پزشکان باید به بیماران آگاهی دهند که درمان فعال ضد لغزش و بازگشت موسوم به درمان HAART در بین جمعیت مصرف کننده مواد، در درمان ایدز نیز بسیار موثر است و درصورت مثبت بودن نتایج آن‌ها را به درمان ایدز سوق می‌دهد. از طرفی اختیاری بودن درمان تاثیری در نتیجه بخشی آن ندارد. تحریم یا اغوای خانواده، محیط های کاری و سیستم عدالت قضایی می‌تواند به طور چشمگیری ورود به درمان، میزان تداوم و موفقیت نهایی مداخلات درمانی  مواد را افزایش دهد.

"کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است"


به این پست امتیاز دهید.
عوامل موثر در درمان موثر اعتیاد:ترکیب درمانهای مشاوره ای و داروها
1 از 1 رای
اشتراک گذاري مقاله در شبکه هاي اجتماعي

سؤال خود را درمورد موضوع این مقاله میتوانید از طریق فرم زیر پرسیده و پاسخ بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *