اعتیاد و مشکلات جنسی: اختلال در میل جنسی، تحریک پذیری، ارگاسم و درد

اختلال جنسی مشکلی است که بسیاری از بانوان و آقایان در مرحله‌ای از زندگی خود با آن روبرو می‌شوند. این عارضه طیف وسیعی از مشکلات جنسی، از قبیل اختلال نعوظ، انزال زودرس یا با تاخیر در آقایان، آمیزش دردناک، کاهش میل جنسی و نشان ندادن واکنش مناسب به تماس جنسی را پوشش می‌دهد. سوء مصرف مواد مخدر و الکل بر حس، رفتار و عملکرد جنسی مصرف کننده اثر می‌گذارد. افراد غالباً برای پنهان کردن و از یاد بردن مشکلات روحی و عاطفی خود یا نادیده گرفتن مشکلات جسمی دامن زننده به اختلال جنسی به مواد مخدر و الکل پناه می‌آورند.

02188721329 و 02188662451 تماس حاصل فرمایید.

انواع اختلالات عملکرد جنسی ناشی از اعتیاد به الکل و مواد مخدر


اختلالات عملکرد جنسی به چهار گروه مشکلات میل جنسی، برانگیختگی جنسی، ارگاسم یا درد هنگام رابطه تقسیم‌بندی می‌شود. هر یک از این موارد علائم خاص خود را دارد، با این حال وجه تشابه تمامی آنها این است که سوء مصرف الکل و مواد مخدر آنها را تشدید یا شروع می‌کند. بعضی از داروها و مواد مخدر مشکلات جنسی را تشدید می‌کنند و اثر بقیه ملایم‌تر است. درهر حال اگر برای درمان مشکلات جنسی اقدام نشود، این مشکلات روابط زناشویی را تحت الشعاع قرار می‌دهد و ناراحتی‌های روانی متعددی را ایجاد می‌کند.

اختلال‌های میل جنسی

اختلال‌های میل جنسی عموماً با اصطلاح کاهش یا از بین رفتن میل جنسی توصیف می‌شود و در اثر سوء مصرف مواد، خستگی، افسردگی یا اضطراب بروز می‌یابد. مصرف بعضی داروها مانند ضدافسردگی‌ها و آرام بخش‌ها نیز باعث کاهش میل جنسی می‌شود. خستگی و بی‌حالی پس از شراب‌خواری یا مصرف مواد مخدر نیز بر میل جنسی فرد برای برقراری رابطه زناشویی اثر می‌گذارد. مصرف ماری جوانا در درازمدت میل جنسی را، به ویژه در زنان کاهش می‌دهد. کاهش میل جنسی علامت مشکلات محرکه مهم‌تری است که بسیاری از مصرف کنندگان مواد مخدر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اگر مصرف ماری جوانا ترک شود، عموماً میل جنسی به حالت عادی برمی‌گردد.

اختلال برانگیختگی جنسی

الکل یکی از پرمصرف‌ترین موادی است که بر توانایی فرد برای تحریک شدن یا حفظ برانگیختگی جنسی اثر می‌گذارد. اختلال برانگیختگی جنسی معمولاً به مشکلاتی اطلاق می‌شود که با رسیدن به نعوظ و حفظ نعوظ، یا برای بانوان حفظ برانگیختگی در حین آمیزش مربوط است. مصرف کوکائین و دیگر محرک‌ها باعث می‌شود که مصرف کننده به سختی تحریک شود یا نتواند سطح برانگیختگی را حفظ کند.

اختلال ارگاسم

بانوان و آقایان غالباً پس از مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی متوجه می‌شوند که نمی‌توانند به راحتی به ارگاسم برسند. حساسیت بانوان به مواد مخدر بسیار بالا است و مصرف مواد توانایی بانوان را برای تجربه اوج لذت جنسی مختل می‌کند. آقایان نیز در حالت مستی و نشئگی با مشکلات انزال زودرس یا تاخیر در انازل روبرو می‌شوند. اکثر اختلالات ارگاسم یا آنورگاسمی پیامد تشخیص داده نشدن یا درمان نکردن مشکلات روانی است. بی‌خوابی و خستگی مزمن بر توانایی فرد برای رسیدن به سطح معمول ارگاسم اثر می‌گذارد. اعتیاد به مواد مخدر علت آنورگاسمی محسوب می‌شود. آنورگاسمی مشکلات بسیاری را برای روابط زناشویی و فردی بیمار ایجاد می‌کند. ناامیدی و کلافگی ناشی از ناتوانی در رسیدن به ارگاسم، علی‌رغم تحریک و برانگیختگی مناسب، صدمه جبران‌ناپذیری را به زندگی زناشویی می‌زند، به ویژه اگر بیمار مرد باشد. درصد شیوع آنورگاسمی در میان بانوان بالاتر است و به ناراحتی، افسردگی و احساس ناکارآمد بودن می‌انجامد.

اختلال درد جنسی

احساس درد هنگام رابطه زناشویی تقریباً منحصر به بانوان است و یک مشکل کاملاً زنانه محسوب می‌شود. این اختلال باعث می‌شود که زن درد و ناراحتی شدیدی را هنگام آمیزش و رابطه جنسی تجربه کند. این اختلال دارای دو نوع دیسپارونی یا آمیزش دردناک و واژینیسموس یا انقباض غیرارادی عضلات واژن است. این عارضه پیامد نگرانی‌ها و مشکلات روحی، به ویژه اضطراب درباره رابطه، یا تجربه تجاوز یا آسیب جنسی در گذشته است.

اختلال جنسی ناشی از مصرف الکل


الکل در مقدار پایین باعث برانگیختگی و عدم بازداری می‌شود که احتمال برقراری رابطه جنسی را افزایش می‌دهد. بانوان غالباً تحت تاثیر الکل احساس جذابیت و اعتماد به نفس بیشتری می‌کنند. آقایان نیز همین حس را تجربه می‌کنند، میل جنسی‌شان افزایش می‌یابد و غالباً درباره رابطه جنسی صحبت می‌کنند. اما زیاده‌روی در مصرف الکل، مست شدن یا دائم‌الخمر بودن این اثرات مثبت را به دنبال ندارد. مشکلات جنسی ناشی از مصرف الکل شایع و شناخته شده است. اکثر آقایان در حالت مستی نوعی ناتوانی موقت را تجربه می‌کنند که هم مایه شرمساری خودشان می‌شود، هم چون به حالت برانگیختگی نمی‌رسند یا نمی‌توانند حالت نعوظ را حفظ کنند، باعث ناراحتی همسرشان می‌شود. بانوان نیز پس از افراط در مصرف الکل نمی‌توانند به ارگاسم برسند و برای تحریک شدن و حفظ میل جنسی به مشکل برمی‌خورند. الکل گاهی خاطرات و افکاری را درباره نزاع‌ها و مشکلات فردی یادآوری می‌کند. اگر فرد دچار اضطراب یا افسردگی باشد، این ناراحتی‌ها بر عملکرد جنسی نیز اثر می‌گذارد. بسیاری از بیماران برای رفع مشکلات فردی و روحی خود به مصرف الکل یا مواد مخدر روی می‌آورند، اما واقعیت این است که مشکلات حتی در حالت مستی یا نشئگی نیز به قوت خود باقی می‌ماند. مصرف الکل در درازمدت بر انگیزه‌های جنسی فرد اثر می‌گذارد و به ناتوانی جنسی و مشکلات جنسی دیگر دامن می‌زند. این مشکلات گاهی اوقات غیرقابل درمان یا برگشت‌ناپذیر هستند.

رابطه جنسی و هروئین


اعتیاد به هروئین یکی از علل بروز مشکلات جنسی و اختلالات عملکرد جنسی است. رابطه و میل جنسی مصرف کننده در ابتدا عادی است، اما زمانی که مخدر بر بدن اثر می‌گذارد، تغییرات جنسی نیز شروع می‌شود. وسوسه مصرف کردن مواد باعث می‌شود که معتاد به هیچ چیز دیگری، حتی به رابطه جنسی فکر نکند. هروئین و اوپیات‌های دیگر مصرف کننده را در حالت خواب مانندی فرو می‌برند که فرد هیچ حسی ندارد و تمام انگیزه‌ها و امیال وی خاموش شده است. معتاد علاقه‌ای به وقت‌گذرانی با دوستان، اعضاء خانواده، همسر یا فرزندان خود ندارد. به عبارتی هروئین میل جنسی را سرکوب می‌کند و دوران رابطه‌های لذت‌بخش را به پایان می‌رساند. پژوهشگران توصیه می‌کنند که بهتر است برخی معتادان به هروئین رابطه جنسی نداشته باشند، چون ممکن است ویروس‌های موجود در خون مانند HIV و هپاتیت از راه آمیزش منتقل شود. البته عموم معتادان به هروئین علاقه‌ای به رابطه جنسی ندارند و عملکرد و میل جنسی‌شان به شدت کاهش می‌یابد.

درمان مشکلات جنسی


بعضی اختلال‌های جنسی ناشی از اعتیاد را می‌توان به راحتی با مصرف داروهای تقویت کننده میل جنسی، مانند ویاگرا درمان کرد. البته این داروها کمک چندانی به حل این معما نمی‌کند که چرا یک فرد جذاب و سالم دچار این اختلالات جنسی شده است. مشکلات برخی بیماران در رابطه با میل و انگیزه جنسی عمیق‌تر است و ریشه در ناراحتی‌های روانی دارد. اما اختلالات جنسی گاهی از عوارض مصرف درازمدت مواد مخدر است. سوء مصرف مواد مخدر و الکل مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند که اختلالات جنسی یکی از مهم‌ترین آنها است و تنها راه درمان آنها این است که مصرف مواد مخدر پیش از دائمی شدن این مشکلات ترک شود.


به این پست امتیاز دهید.
اعتیاد و مشکلات جنسی: اختلال در میل جنسی، تحریک پذیری، ارگاسم و درد
4.5 از 4 رای