آیا امکان ترک کروکودیل وجود دارد؟

از آن‌جایی که مواد شیمیایی سمی موجود در ترکیبات ماده مخدر کروکودیل خیلی سریع به بخش‌های مختلف داخلی و خارجی بدن آسیب می‌رساند ترک اعتیاد به این ماده خطرناک و کشنده علاوه بر درمان مستلزم مراقبت‌های پزشکی شدید می‌باشد. پیشگیری از عوارض فیزیولوژی ناشی از مصرف ماده مخدر کروکودیل تنها با دارو امکان‌پذیر نیست. مصرف آنتی بیوتیک همراه با جراحی و یا مراقبت‌های روزانه از زخم جهت مقابله با عفونت‌ها الزامی است. از آن‌جایی که درد ناشی از ترک ماده مخدر کروکودیل بسیار شدیدتر از درد ترک مواد مخدر دیگر نظیر هروئین است بسیاری از پزشکان اغلب به منظور حفظ جان بیماران در حال ترک مسکن‌های بسیار قوی و در برخی مواقع جهت استراحت آرامبخش‌ تجویز می‌کنند. به‌عنوان مثال، مصرف داروی خواب‌آور پروپوفول موجب می‌شود بیمار با وجود درد به خواب برود. از آن‌جایی که برخی از چنین داروهای مسکن به‌صورت وریدی تزریق می‌شوند بنابراین درمان با آن‌ها باید تحت نظارت متخصصین بهداشت مجرب و آموزش دیده صورت گیرد. کنترل علائم حیاتی بیمار در طول درمان الزامی است. ضربان قلب و تنفس نباید به سطح خطرناک و کشنده برسند.

سم‌زدایی بدون خطر کروکودیل

افرادی که برای درمان اعتیاد به کروکودیل به پزشک مراجعه می‌کنند معمولا توسط پزشکان و درمانگران تحت ارزیابی کامل قرار می‌گیرند. کمک کارکنان مجرب مراکز درمانی و خانواده افراد معتاد تاثیر چشمگیری در درمان معتادین خواهد داشت. دانستن این‌که فرد معتاد چه ماده مخدر دیگری را همراه با کروکودیل استفاده می‌کند کمک فراوانی به جلوگیری از واکنش‌های نامطلوب در برنامه درمانی می‌کند. از طریق آزمایش ادرار می‌توان به مصرف مواد مخدر و وجود مواد شیمیایی در بدن فرد پی برد. دزومورفین یک ماده مخدر از مشتقات مورفین است که در ترکیبات کروکودیل یافت می‌شود. اپیوئیدها با کاهش درد، ضربان قلب و تنفس حس آرامی را در بیمار ایجاد می‌کند. کاهش چشمگیر ضربان قلب و تنفس یکی از دلایل کشنده بودن مصرف بیش از حد ماده مخدر اپیوئیدها می‌باشد. از عوارض جانبی اپیوئیدها می‌توان به کاهش و کند شدن تحریک پذیری سلول‌های عصبی برای کاهش حس درد اشاره کرد. با وجود این، اپیوئیدها موجب اسنداد آنزیم مهمی به نام کلینستراز می‌شوند. این آنزیم موجب غیرفعال شدن یک پیام‌رسان عصبی به نام استیل کولین می‌گردد. استیل کولین سیگنالی است که یک سلول عصبی جهت فعال کردن سلول عصبی دیگر استفاده کرده و موجب تحریک آن می‌شود. دزومورفین موجود در کروکودیل به‌دلیل این‌که موجب انسداد آنزیم تجزیه کننده استیل کولین می‌شود بسیاری از سیگنال‌های عصبی شکل گرفته و همین امر موجب فعال سازی سلول‌های عصبی و درست کارنکردن اندام می‌گردد. جهت درک بهتر تاثیر مصرف زیاد دزومورفین کافی است تصور کنید که سلاح شیمیایی به نام گاز سرین به کولین استراز حمله کرده و موجب تشنج و نارسایی اندام می‌گردد. سم‌زدایی سالم و بدون خطر نه‌ تنها مستلزم کنترل بیمار از مصرف مجدد ماده مخدر کروکودیل است بلکه مستلزم کنترل درد ناشی از ترک می‌باشد. علاوه‌بر این بیمار بسته به میزان کروکودیلی که قبل از درمان مصرف کرده ممکن است به داروی ضد اپیوئید نیاز داشته باشد. ضد اپیوئیدها داروهایی هستند که اثر ایپوئید را خنثی می‌کنند. از آن‌جایی که کروکودیل سیستم عصبی مرکزی را با کند کردن سیستم اعصاب کنترل کننده ضربان قلب و میزان تنفس تحت تاثیر قرار می‌دهد داروهای ضد اپیوئیدها به سلول‌های عصبی چسبیده و آن‌ها را فعال می‌کنند. یکی از این مهارکننده‌ها نالوکسان می‌باشد. این دارو در زمان ترک ماده مخدر کروکودیل جهت پیشگیری از کند شدن ضربان قلب و ریه‌ها تجویز می‌گردد.

مراحل ترک کروکودیل

ترک ماده مخدر کروکودیل معمولا در سه مرحله‌ی اولیه، اوج و بلند مدت صورت می‌گیرد که این مراحل بسته به نوع مواد مخدر متفاوت هستند. سوالی که به ذهن بیشتر افراد خطور می‌کند این است که ترک کروکودیل چه مدت زمان طول می‌کشد. کروکودیل 10 برابر قوی‌تر از مورفین است بنابراین ترک آن نیز دشوارتر و طبیعتا مستلزم زمان بیشتری می‌باشد. ترک هروئین معمولا ظرف 1 هفته انجام می‌شود اما ترک ماده مخدر کروکودیل ماه‌ها به طول می‌انجامد. در این قسمت مراحل مختلف ترک اعتیاد به اختصار شرح داده شده است.

مراحل اولیه

علائم مراحل اولیه شامل سردرد، دون دون شدن پوست، تب، لرز و تحریک‌پذیری می‌باشد. این علائم در ترک مورفین اغلب 12 تا 24 ساعت طول می‌کشد اما از آن‌جایی که کروکودیل بسیار قوی‌تر از مورفین است مراحل اولیه ممکن است زودتر خاتمه یابد.
مطالعات در زمینه تاثیرات مورفین بر بیماران سرطانی حاکی از آن است که علائم مراحل میانی چند ساعت بعد از آخرین مصرف مورفین خود را نشان می‌دهند.

مراحل اوج

علائم ترک و درمان اعتیاد به کروکودیل در طول مراحل اوج وخیم‌تر می‌شوند. علائم مراحل اوج شامل حالت تهوع، استفراق، سردردهای اصلی، گرفتگی عضلات شکم، میل شدید به مصرف ماده مخدر و در کل احساس بیماری می‌باشد. مراحل اوج در ترک مورفین تقریبا چند روز و در کروکودیل چندین هفته طول می‌کشد.

مراحل بلند مدت

مرحله بلند مدت ممکن است ماه‌ها تا سال‌ها به طول انجامد. علائم ترک ماده مخدر کروکودیل بلند مدت عبارتند از: بی‌خوابی، عصبی بودن، ضعف و درد عضلات. به‌دلیل طولانی بودن این دوره و جهت پیشگیری از بازگشت مجدد بیمار به مصرف مواد مخدر، حمایت‌های اجتماعی ضرورت می‌یابد. در مرحله اولیه‌ی دوره بلند مدت، آموزش روش‌های مقابله با مصرف مجدد مواد و ایجاد حمایت اجتماعی اهمیت فراوانی دارد.

نشانه‌های ترک کروکودیل

اگر فردی شروع به ترک کروکودیل کرده و یا تصمیم به ترک آن دارد کمک‌های تخصصی الزامی می‌باشد. مشکلات فیزیکی و روانشناختی طولانی مدت از علائم حاد ترک کروکودیل بدون کمک‌های تخصصی هستند که ممکن است بیمار را درگیر برخی از علائم شایع ترک کورکودیل کنند که عبارتند از:

•  علائم شبیه به آنفولانزای حاد نظیر استفراق، اسهال، تب، لرز و تعریق خفیف که ممکن است چندین روز طول بکشد.
  •  گرفتگی عضلات شکم
  •  درد شدید عضلانی
  •  لرزش بدن و دون دون شدن پوست

آیا امکان ترک کروکودیل وجود دارد؟
4 از 1 رای