ترک اعتیاد به کریستال (شیشه) و رفع خماری با درمان کوتاه/بلند مدت

ترک اعتیاد به کریستال

درمان اعتیاد به شیشه (Crystal meth یا methamphetamine) می‌تواند دشوار باشد، چون این ماده مراکز پاداش مغز را تحریک می‌کند. فرد پس از قطع کردن مصرف شیشه، دچار افسردگی شدید می‌شود. البته مراکز ترک اعتیاد بسیاری در کشور وجود دارد که هر کدام خدمات خاصی را ارائه می‌دهند و قبل از اقدام برای درمان، باید مرکز مناسب را با توجه به نیازها و بودجه خود انتخاب کنید. بازگشت سریع به اعتیاد یکی از مشکلات شایع در میان معتادان به شیشه است که اگر بیمار از پشتیبانی لازم برخوردار نباشد و تحت برنامه درمانی مناسبی قرار نگیرد، احتمال آن به شدت افزایش می‌یابد. بنابراین اگر خود یا یکی از عزیزان‌تان نیاز به درمان دارید، حتماً درباره مراکز ترک اعتیاد تحقیق کنید و به مرکزی مراجعه کنید که بتواند بیشترین کمک را به پاک شدن و پاک ماندن‌تان بکند.

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، مطمئن باشید که هنوز برای نجات دادن زندگی‌تان و رها شدن از چنگال اعتیاد به شیشه دیر نشده است. تا زمانی که نفس می‌کشید و جان در بدن دارید، برای بهتر کردن زندگی نیز فرصت دارید. اگر تصمیم بر نجات زندگی خود و درمان اعتیاد به کریستال (شیشه) گرفته اید، همین لحظه برنامه درمانی خود را با انتخاب بهترین روش ترک آغاز نمایید.

ممکن است درباره ترک اعتیاد با روش ماتریکس، بستری شدن یا درمان اعتیاد با کمک متادون مطالبی را شنیده باشید ولی برای داشتن مناسب ترین انتخاب شما به مشورت با متخصص و مشاور باتجربه در این زمینه نیاز دارید که در کلینیک ترک اعتیاد دکتر شاه محمدی این امکان برای شما برقرار است. برای رزرو وقت مشاوره با مشاورین مجرب در زمینه ترک اعتیادمی‌توانید با شماره‌های 02188721329 و 02188662451 تماس حاصل فرمایید.

ماده مخدر شیشه یا کریستال چیست؟

ماده مخدر شیشه یا کریستال چیست

شیشه یکی از نام‌های متداول مت آمفتامین و ماده محرک اعتیادآور بسیار قوی‌ای است که تزریق، استنشاق یا کشیده می‌شود. مت آمفتامین شیشه، گلس، کوارتز، کریستال، مت یا گچ نیز گفته می‌شود. مصرف شیشه احساس نشئگی و سرخوشی ایجاد می‌کند. مصرف کنندگان کریستال به راحتی به آن معتاد می‌شوند.

اعتیاد به کریستال

شیشه ماده‌ای نیست که بتوان مدت زیادی آن را به صورت تفریحی مصرف کرد. شیشه یا گلس ماده‌ای با قدرت اعتیادآوری بالا است که حتی چند بار مصرف کردن آن منجر به بروز اعتیاد می‌شود. شایع‌ترین علائم اعتیاد به کریستال عبارت است از:

• مشکل در روابط شغلی و خانوادگی
  • صرف کردن زمان و هزینه زیاد برای تهیه مت آمفتامین و مواجهه با مشکلات مالی
  • روبرو شدن با مسائل قانونی
  • ادامه دادن مصرف شیشه، علی‌رغم آگاهی از عوارض مخرب آن

اوردوز شیشه

تکرار مصرف مت آمفتامین به مرور زمان وابستگی جسمی ایجاد می‌کند و تحمل بدن را بالا می‌برد، در نتیجه فرد باید مقدار بیشتری شیشه مصرف کند تا همان نشئگی قبلی را تجربه کند. افزایش مصرف کریستال بسیار خطرناک است، چون مصرف بیش از حد شیشه اوردوز را در پی دارد. آگاهی از نشانه‌ها و علائم اوردوز شیشه حیاتی است، چون هر چه سریع‌تر به بیمار کمک کنید، شانس زنده ماندن او بیشتر می‌شود.

اوردوز گلس می‌تواند حاد یا مزمن باشد:

• اوردوز حاد زمانی رخ می‌دهد که فرد مقدار زیادی از شیشه یا کوارتز را به یکباره مصرف کند و واکنش شدید به این مقدار نشان بدهد. اوردوز حاد در بعضی موارد منجر به مرگ می‌شود.
  • اوردوز مزمن به انباشته شدن عوارض و اثرات مخرب سوءمصرف مت آمفتامین به مرور زمان اشاره دارد.

اوردوز حاد و مزمن آیس عوارض فاجعه‌باری را به دنبال دارد. نشانه‌های شایع اوردوز حاد گلس عبارت است از:

• گشاد شدن مردمک‌ها
  • ضربان قلب آهسته، تند یا غیرعادی
  • مشکلات تنفسی
  • درد قفسه سینه
  • حمله قلبی
  • سکته مغزی
  • تب و بالا رفتن دمای بدن
  • نارسایی کلیه
  • دل درد
  • تغییر وضعیت ذهنی
  • بی‌قراری
  • پارانویا

تغییر وضعیت روانی در اثر اوردوز کریستال، باعث حملات جنون، تحریک‌پذیری و یا فکر کردن به خودکشی می‌شود. تعداد انگشت‌شماری از بیماران نیز به کما می‌روند یا دچار تشنج می‌شوند. اوردوز مزمن به انباشته شدن آسیب‌های مصرف شیشه در درازمدت اشاره دارد. سوءمصرف مزمن شیشه عوارض زیر را به دنبال دارد:

• اختلالات خواب شدید
  • تغییرات رفتاری قابل توجه
  • خشونت ناگهانی و غیرقابل توضیح

برخی مصرف کنندگان دچار علائم روانی، مانند پارانویای شدید و توهمات بساوشی (لمسی) می‌شوند که در اثر آن حس می‌کنند که حشرات روی پوست‌شان راه می‌روند. مصرف شیشه در درازمدت باعث کاهش وزن قابل توجه، ناراحتی‌های دهان و دندان و مشکلاتی پوستی، مانند زخم و آبسه می‌شود.

اوردوز کریستال می‌تواند کشنده باشد و عوارض آن برای سلامتی، اگر دائمی نباشد، رفع آن مدت‌ها زمان می‌برد. علائم روانی مانند توهم و پارانویا بیش از یک سال استمرار دارد. همچنین اگر مصرف کننده دچار تشنج طولانی، سکته مغزی، مشکلات قلبی، نارسایی کلیه و یا تغییر در وضعیت ذهنی بشود، آسیب جسمی دائمی به بدن و مغز وارد می‌شود.

اگر به مورد اوردوز شیشه برخورد کردید، به سرعت با اورژانس تماس بگیرید. اوردوز عارضه‌ای مرگبار است و باید توسط متخصص درمان شود. هنگامی که با اورژانس تماس می‌گیرید، خودتان را برای پاسخگویی به سوالات زیر آماده کنید:

• سن و وزن بیمار
  • نوع و مقدار ماده مصرفی
  • روش مصرف ماده مخدر، کشیدن، استنشاق کردن یا تزریق کردن
  • آخرین بار مصرف

مهم‌ترین نکته هنگام مواجهه با اوردوز، سریع اقدام کردن برای دریافت خدمات درمانی است. پیش‌آگهی درازمدت برای قربانیان اوردوز به میزان مصرف ماده و زمان شروع درمان بستگی دارد. اگر خود یا یکی از نزدیکان‌تان اوردوز شیشه را تجربه کرده‌اید و آن‌قدر خوش شانس بوده‌اید که جان سالم به دربرده‌اید، حتماً به اهمیت ترک اعتیاد و آگاهی از روش‌های پیشگیری از بروز عوارض در آینده واقف شده‌اید. افرادی که پس از اوردوز شیشه زنده می‌مانند، باید از فرصت دوباره‌ای که در اختیارشان قرار گرفته است، نهایت استفاده را ببرند.

آغاز درمان با سم زدایی

درمان با سم زدایی

سم‌زدایی کریستال در مقایسه با سم‌زدایی موادی مانند الکل و داروهای آرام‌بخش ساده‌تر است و به ندرت باعث بروز عوارض جدی و موقعیت‌های خطرناک می‌شود. در واقع بخش اعظم چالش سم‌زدایی به جنبه‌های عاطفی و روانی سم‌زدایی و خماری مربوط می‌شود. افسردگی شدید شایع‌ترین عارضه ناشی از قطع مصرف کریستال است که با مصرف داروهای ضدافسردگی تحت نظارت پزشک درمان می‌شود. دیگر علائم شایع خماری آیس عبارت است از:

• تمرکز ضعیف
  • میل غیرقابل کنترل به مصرف
  • تحریک پذیری
  • افزایش اشتها

برای ترک اعتیاد بسیاری از مواد مخدر، مانند هروئین، داروهای متعددی برای مدیریت علائم خماری و سم‌زدایی وجود دارد، اما هیچ دارویی نیست که مصرف آن برای سم‌زدایی شیشه یا درمان مستمر وابستگی به این محرک تایید شده باشد. البته خماری شیشه، برخلاف خماری اوپیات‌ها با علائمی مانند حالت تهوع شدید، استفراغ، بدن درد و رعشه همراه نیست و علائم جسمی محرومیت از شیشه نسبتاً خفیف است. بی‌خوابی شایع‌ترین علامت جسمی قطع مصرف کوارتز یا شیشه است که به راحتی با داروهای خواب‌آور یا تکنیک‌های آرام‌سازی درمان می‌شود. گرسنگی شدید در دوران سم‌زدایی را می‌توان با صرف وعده‌های غذایی پرحجم و مغذی مدیریت کرد. هرچند ترک اعتیاد به شیشه عوارض یا علائم جسمی ایجاد نمی‌کند، اما غلبه بر اعتیاد به کریستال، به ویژه بدون کمک گرفتن از متخصص چندان هم آسان نیست. معتادان به تنهایی، بدون پشتیبانی عاطفی و بدون نظارت تخصصی نمی‌توانند علائم عاطفی و روانی مربوط به قطع مصرف شیشه را مدیریت کنند. به همین دلیل پس از ترک بسیاری از مواد محرک، به ویژه شیشه احتمال بازگشت به اعتیاد بسیار بالا است. مانع دیگری که بر سر راه ترک شیشه وجود دارد این است که بسیاری از مصرف کنندگان چرخه سرخوشی و افسردگی را گزارش می‌کنند. یعنی این که فرد پس از تجربه نشئگی و حال خوب باید با افسردگی کنار بیاید، این احساسات ناخوشایند او را به مصرف دوباره سوق می‌دهد. اما چون در زمان سم‌زدایی امکان مصرف شیشه برای سرکوب احساسات ناراحت کننده وجود ندارد، بیمار برای تجربه احساس سرخوشی دلتنگ می‌شود و با درماندگی به مصرف دوباره فکر می‌کند. به همین دلیل است که یافتن مرکز درمان اعتیاد خوب بسیار مهم است؛ متخصصین مرکز باید در زمینه پیش‌بینی و مدیریت موانع دشوار مربوط به محرومیت از مواد تجربه باشند.

درمان اعتیاد به شیشه

پس از آن که بیمار برای شروع درمان اعتیاد تصمیم قطعی گرفت، پزشک یا روانپزشک دارای تخصص در زمینه درمان دارویی و روش‌های ترک اعتیاد ارزیابی جامعی را انجام می‌دهد تا بتواند بهترین شیوه درمان را با توجه به نیازهای خاص هر بیمار توصیه کند. با توجه به مشکلاتی مانند افسردگی شدید و میل مهارناپذیر به مصرف شیشه که در دوران سم‌زدایی اولیه ایجاد می‌شود، بهتر است بیمار در محیط ایمن و راحتی قرار داشته باشد که پشتیبانی و خدمات درمانی لازم را دریافت کند. برنامه‌های سم‌زدایی کوتاه مدت معمولاً به صورت بستری ارائه می‌شود و 7 ـ 3 روز طول می‌کشد تا شیشه از بدن خارج شود. پزشکان و پرستاران معمولاً بر علائم خماری نظارت دارند و برنامه درمان را به صورتی تهیه می‌کنند که بیمار حتی‌الامکان راحت باشد. پس از آن اکثر بیماران برنامه‌های بستری طولانی مدت‌تر را شروع می‌کنند. برنامه‌های بستری حمایت و نظارت شبانه‌روزی را برای رفع مشکلات جسمی و روانی به بیماران ارائه می‌دهد. ترک اعتیاد بستری یا بیمارستانی پناهگاه امنی را به دور از محیط ترغیب کننده به مصرف شیشه در اختیار بیماران قرار می‌دهد تا بتواند نخستین گام‌های خود به سوی زندگی پاک را با آرامش بردارند. دوره معمول ترک اعتیاد بستری 90 ـ 30 روز است و شامل جلسات منظم گروه درمانی، مشاوره فردی و مشاوره خانوادگی و کلاس‌های آموزشی می‌شود که هدف از تمامی آنها کمک به درک معضل اعتیاد و فراگیری و تمرین مهارت‌ها و ابزار جدیدی است که پاک ماندن بیمار را پس از بازگشت به خانه تسهیل می‌کند. درمان بستری فرصتی ایده‌آل برای درمان اعتیادهای همزمان، مانند مصرف ترکیبی شیشه با الکل یا اوپیات‌ها است، مصرف چند ماده درمان اعتیاد را پیچیده‌تر می‌کند. درحالی که برخی برنامه‌های سرپایی ویژه را به عنوان نخستین راه برای ترک اعتیاد کریستال انتخاب می‌کنند، عده‌ای ترجیح می‌دهند که درمان سرپایی را پس از به اتمام رسیدن درمان بستری شروع کنند. در هر دو حالت بیمار در خانه خود زندگی می‌کند، اما به طور متوسط 5 ـ 3 بار در هفته برای شرکت در  جلسات مشاوره و درمان گروهی به مرکز مراجعه می‌کند و مهارت‌های زندگی سالمی را که یاد گرفته است، تقویت می‌کند.

متدهای درمانی

در برنامه‌های ترک اعتیاد از رویکردهای مختلفی برای مشاوره بهره گرفته می‌شود که متداول‌ترین آنها رفتاردرمانی شناختی (CBT) است. این تکنیک ارتباط بین احساسات و افکار و کنش‌ها را به بیماران آموزش می‌دهد و به بیماران کمک می‌کند تا گام‌های محکمی را برای تغییر دادن افکار منفی و انجام دادن اعمال مثبت بردارند. همچنین بیماران در جلساتی با حضور افرادی با مشکلات مشابه شرکت می‌کنند که یکی از موثرترین آنها برنامه‌های 12 قدم است. بیماران در این جلسات روابط مهمی را با افرادی برقرار می‌کنند که تجربیات مشابهی را در زمینه اعتیاد به شیشه پشت سر گذاشته‌اند وتوانسته‌اند بر اعتیاد به کریستال غلبه کنند. بیماران پس از اتمام درمان رسمی و شروع شدن مراقبت‌های درازمدت پس از ترک اعتیاد، همچنان تا مدت نامعلومی در جلسات گروهی همنوعان یا 12 قدم شرکت می‌کنند، شرکت در این جلسات فرصت مناسبی برای برخورداری از حمایت اجتماع ترک اعتیاد است که کمک موثری به پاک ماندن بیماران می‌کند.

پاک ماندن و دوری از شیشه

بیماران پس از ترک اعتیاد مرخص می‌شوند و به خانه و روال عادی زندگی خود بازمی‌گردند، اما لازم است که به صورت دوره‌ای و منظم به کلینیک ترک اعتیاد سرپایی مراجعه کنند. همچنین معتادان در حال ترک می‌توانند برای مدتی در خانه‌های پاک زندگی کنند. بیماران در این محیط‌ها در کنار افرادی با شرایط مشابه زندگی می‌کنند که در واقع شبکه حمایتی موثری را گرداگرد آنان به وجود می‌آورد. همچنین مقررات سختگیرانه‌ای برای ساعت ورود و خروج وجود دارد و ساکنین ملزم هستند که این قوانین را رعایت کنند.

"کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است"

ترک اعتیاد به کریستال (شیشه) و رفع خماری با درمان کوتاه/بلند مدت